Rezolvarea conflictelor în cuplu

Rezolvarea conflictelor în cuplu

L.A. Coeser definește conflictul ca fiind “o luptă între valori și revendicări de statuturi, putere și resurse în care scopurile oponenților sunt de a neutraliza, leza sau elimina rivalii”. Dicționarele în limba română definesc conflictul ca având sens de neînțelegere, ciocnire de interese, dezacord, ceartă etc.

Sursele conflictelor sunt foarte diverse, un conflict poate porni de la opiniile diferite ale partenerilor, de la comunicarea deficitară dintre aceștia, de la stima de sine și valorile lor, de la gusturile sau preferințele diferite, de la atitudini și chiar și de la nevoile partenerilor.

Conflictele interpersonale survin între oamnei cu relații de durată, între prieteni apropiați, colegii de muncă, cunoștințe sau chiar oameni care abia s-au cunoscut în momentul conflictului.

În cuplu conflictele apar atunci când așteptările noastre și cele ale partenerului de relație nu sunt satisfacute. Fiecare dintre noi intră într-o  relatie cu propriile nevoi, dorințe și expectații care sunt bazate pe principiile și valorile noastre, pe experiența anterioară, pe imaginea pe care ne-am format-o despre cum trebuie să decurgă lucrurile.

Acest gen de conflict are ca obiect „regulile” relației, adică modul în care fiecare partener ar trebui să se poarte față de celălalt. Când una dintre persoanele implicate în relație nu respectă aceste „reguli”, poate interveni conflictul.

Cum putem rezolva conflictele?

Pentru a rezolvarea conflictele trebuie să acceptăm că acestea există, atunci când recunoaștem că există o problemă ne putem aduna forțele pentru rezolvarea ei.

Comunicarea deficitară sau lipsa comunicării reprezintă una din cele mai frecvente piedici într-o relație și este generatoare de conflicte. Dacă nu avem o  bună comunicare cu partenerul de relație nu ne putem exprima în mod clar cererile sau așteptările pe care le avem de la acesta iar partenerul de relație poate întreprinde anumite comportamente care ne displac. Necomunicând cu el, acesta nu va sti ce face greșit sau ce așteptări avem noi de la el ceea ce va duce la o frustrare personală.

O bună comunicare presupune „co-împărtășirea” semnificației ceea ce implică necesitatea ca mesajul transmis de un partener să fie recepționat de celălalt în mod integral și corect.

Ascultarea are de asemenea un rol foarte important în rezolvarea conflictelor. Este posibil ca în lipsa ascultării partenerului să realizăm unele comportamente (poate chiar fără să ne dăm seama) care îi displac partenerului. Dacă suntem atenți la dorințele și așteptările partenerului ne putem ghida comportamentul în așa fel încât ceea ce facem să fie pe placul amândurora.

Negocierea reprezintă o bună metodă de rezolvare a conflictelor. Atunci când ambii parteneri doresc ceva ce este total opus față de ce își dorește celălalt, negocierea îi poate ajuta să găsească o variantă de care amândoi se pot bucura în egală măsură.

Metoda „win-win” este foarte folsitoare în orice tip de conflict deoarece adversarul este privit ca partener in rezolvarea problemei, acestă metodă se bazeză pe respect reciproc iar soluția găsită îi satisface integral pe ambii parteneri.

 

Bibliografie

  1. Ana Stoica-Constantin, “Conflictul interpersonal”, Ed. Polirom, 2004
  2. Cristian Ciupercă, “Cuplul modern – între emancipare și disoluție”, Ed. Tipoalex, 2000

Iacob Luminița Mihaela, „Comunicarea – forța gravitațională a câmpului social” 1997